Sunday, January 16, 2011

virus

salam alaik..alhamdulillah sahabat setia azie kembali sembuh setelah beberapa hari dirawat oleh dr. abe, dr.biding and dr.ramzi..bila da selalu sangat bersama, hari2 yang berlalu tanpa dia di sisi seem to be so dull, just like 'a plain rainbow' discussed in Women in Literature class few days ago..

cakap2 pasal sahabat azie ni, dia sebenarnya diserang virus2...virus yang telah melumpuhkan fungsi2nya di sisi azie..mula2 nampak okay lagi so azie biarkan dia..makin hari makin teruk so azie bawakla dia jumpa doc biding and doc abe, sebab dorang lagi tahu apa yang tak kena dengan sahabat azie ni..alhamdulillah, masih sempat dirawat, malah after dirawat, dia lebih baik dari sebelum ni, alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah, praises to Allah..


macam tu la hati kita..bila sudah diserang oleh virus2, benda yang salah pun kita tak rasa salah..kerana apa? sebab hati a.k.a Qalbu ni sudah dipenuhi dengan virus a.k.a titik2 hitam yang sikit2 lama2 jadi bukit..menghalang hati kita untuk berfungsi mengikut ketepan Allah ke atas orang2 yang beriman..jika kita biarkan saja tanpa rawatan cam sahabat azie tu, mungkin hati kita ni takkan mampu lagi berfungsi dan akan mengheret kita ke suatu tempat yang paling kita benci, naudzubillahiminzalik..seronok di dunia takkan membawa kita ke mana2, cantik di mata manusia belum tentu cantik di mata Allah, disanjung dipuja puji manusia belum tentu Allah pun sama..kita masih ada matlamat yang paling utama, untuk mencari bekal ke negeri abadi..bila hati kita yang fitrahnya bersih sudah mula dijangkiti virus, cepat2 kita bawa kepada yang lebih pakar untuk perbaikinya..serahkan hati kita pada Kekasih negeri abadi nescaya Dia akan memperbaikinya malah akan Dia kembalikan pada kita dengan keadaan jauh lebih baik dari sebelumnya..chaiyuk2 zie  (^-^)


qalbu = hati
kalbu = anjing
#be careful with our usage of words

9 comments:

  1. dr ramzi tu bagus tak? azie rekemenkan kat kita bleh?

    ReplyDelete
  2. hee bagus sgt, plg terharu dia bawak baby dino kaler ijau g kelas :)

    ReplyDelete
  3. qalbu=jantung
    kibdu= hati

    ReplyDelete
  4. syukran anonymous..maaf, xtahu slh, azie jz tulis apa yg ustat ajar waktu kls arab dlu..nway thanx for d info ;)

    ReplyDelete
  5. afwan

    a nice article..
    http://drmaza.com/home/?p=1084

    ReplyDelete
  6. "(kalb atau kalbun) dalam Bahasa Arab bermaksud anjing. Jika dengan huruf ‘qaf ‘ (=qalb atau qalbun) barulah bermaksud jantung" (minda tajdid)

    anonymous: have read ur suggested article, tp x brp fhm..so bkn hati la eh?

    ReplyDelete
  7. erm,
    Qalbun- Jantung
    Kibdun- Hati

    tapi,hnya dimsia, org kata Qalbun itu hati.tp sbnrnya tersilap..
    Just nk reply komen sblm ni..

    ReplyDelete