Sunday, August 1, 2010

air x de..xyah amik wudhu' la...

hmm..rasa2nya hampir setiap orang penah merasa susahnya kalo bekalan air terputus..especially kami yang duk quarters bomba ritu..susah gak, nak2 lagi sebagai Muslim yang diwajibkan untuk solat pada sang Pencipta Agung sebanyak 5 kali sehari.


tu belum termasuk solat2 sunat mengikut kadar kemampuan masing2..so air tu penting nak amik wudhu' and menyucikan diri..

tayammum? maybe ramai yang tak prefer tuk tayammum especially bagi yang tak biasa coz susah nak cari debu tanah yang bersih sekarang ni. tapi sebenarnya debu2 ni ada dijual di kedai, cuma kena cari la sikit, insyaALLAH jumpa..

k la, azi just nak share sedikit info on how to berwudhu' if bekalan air tak mencukupi..rasanya da ramai yang tahu but tak salah kalau kita share kan? bila kita bagitau orang kita lagi mudah ingat ^-^

caranya;

1) sediakan segelas air bersih (please make sure that kita sentiasa simpan air
bersih dalam bekas tertutup in case kalau tak de air bolehla digunakan)

2) basuh anggota wajib sebanyak 1 kali sahaja; it means that we have to wash our face, tangan ke siku, kepala and kaki sahaja.


senang je kan? selamat beramal ^-^

5;6. Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan shalat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit[403] atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air atau menyentuh[404] perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak hendak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur. 


**bersyukurlah kita kerana kita terpilih untuk menjadi umat Islam; suatu agama dan cara hidup yang paling indah, tidak pernah membebankan penganutnya, malah sentiasa memberi kemudahan..(^-^)

No comments:

Post a Comment